Waarom een RVVB nodig was
De aanleiding lag voor de hand. Sportverenigingen dreigden structureel buiten beeld te raken in Den Haag. “We zagen dat sportverenigingen structureel ondervertegenwoordigd waren in het Haagse beleid. Er werd óver hen gesproken, maar zelden mét hen,” vertelt Klijn. “Vooral de vrijwillige bestuurders, die het fundament vormen van de breedtesport, hadden geen duidelijke stem. Met RVVB hebben we die leemte ingevuld.”
Diezelfde urgentie voelde Blok: “Onze missie was helder vanaf het begin. Sportverenigingen en hun bestuurders een krachtige stem geven, op basis van praktijkkennis én harde data. Ik gebruik mijn netwerk en ervaring in de sportevenementen en communicatie om die boodschap landelijk te laten landen.”
Een duidelijke rolverdeling
De samenwerking rust op twee complementaire rollen. “Ik zorg voor alles wat achter de schermen gebeurt: het organiseren van bijeenkomsten, begeleiden van onderzoeken, communicatie, finance en de hele uitvoering. Denk aan onze rondgangen langs de provincies of de tools voor enquêtes en meldpunten’, vertelt Blok.
Daniel Klijn legt het inhoudelijke fundament binnen de RVVB. “Ik lobby in Den Haag, doe mediaoptredens en leid de onderzoeken. Mijn achtergrond in beleid en de sportwereld helpt om goed aan te sluiten bij Kamerleden, beleidsmakers en ministeries.”

Momenten die het verschil maakten
De groei van de RVVB verliep snel. De start in 2021 gaf energie en werd al snel gevolgd door landelijke zichtbaarheid. “De oprichting in het najaar van 2021 was al bijzonder. Vanaf dat moment zijn we snel gegroeid,” vertelt Blok. “In 2022 trokken we landelijk de aandacht toen sportverenigingen de energiekosten niet meer konden betalen. We stonden in het nieuws en organiseerden op de Nationale Sport Vakbeurs een sportdebat dat zelfs de Tweede Kamer bereikte.”
Een jaar later volgde de grote rondgang die de positie van sportbestuurders nog scherper op de agenda zette. “Vooral onze grote rondgang in het voorjaar van 2023 heeft impact gemaakt. We spraken met 1.500 sportverenigingen en legden de pijnpunten bloot: financiële druk, regeldruk en zorgen over vrijwilligers. Dit werd landelijk nieuws en leidde tot Kamervragen. Sindsdien worden we als serieuze gesprekspartner gezien,” vertelt Klijn.
Hardnekkige knelpunten
Niet alles veranderde in hetzelfde tempo. “De BOSA-subsidiepot was in 2024 al vroeg in het jaar leeg. We openden een meldpunt en dat leidde tot nieuwe media-aandacht en politieke druk. De Tweede Kamer eiste actie,” legt Klijn uit. “Maar ook de overbelasting van vrijwilligers, veroorzaakt door stapelende wet- en regelgeving, is een hardnekkig probleem dat we blijven agenderen.”
Daarnaast wordt sporten bij verenigingen steeds minder betaalbaar. “Dat raakt de kern van onze sportinfrastructuur” vertelt Blok. “Wij blijven het signaal afgeven dat sport toegankelijk en betaalbaar moet blijven.”
De huidige positie en vooruitkijken
Langzaam schoof de RVVB naar de landelijke overlegtafel. “In december 2024 nam de Tweede Kamer onze boodschap over: er komt een nieuwe strategie én sportwet,” legt Klijn uit. “In het voorjaar van 2025 spraken we met de toenmalige staatssecretaris namens de verenigingen. We zitten aan tafel, en dat is precies waar we willen zijn.”
Trots, maar nog niet klaar
Tot slot nog een persoonlijke blik. “Dat er in Den Haag nu geluisterd wordt naar de vrijwillige bestuurder. Dat was drie jaar geleden ondenkbaar,” vertelt Klijn trots. “Dat we met z’n tweeën, zonder subsidie, vanuit overtuiging, iets hebben neergezet dat duizenden verenigingen raakt. Maar we zijn er nog lang niet. Dit is pas het begin,” kijkt Blok vooruit.

