Ga naar hoofdinhoud

Impact meten geeft bestuurders nieuwe inzichten

Het landelijk onderzoek naar de impact van sportverenigingen op de Nederlandse samenleving is in volle gang. Ruim 100 verschillende sportverenigingen door hele Nederland voeren onder begeleiding van Impct Agency relevante data en informatie in een wetenschappelijk gevalideerd impact model, waarmee de positieve impact van hun vereniging aangetoond zal worden. Eén ding staat nu al vast, alleen al het invullen geeft bestuurders nieuwe inzichten.

Lees meer

Bestuurders krijgen beter inzicht in hun eigen vereniging, bijvoorbeeld in wat ze nog meer doen naast het organiseren van sport, waarbij duidelijk wordt dat ze een veel grotere en bredere rol vervullen voor hun leden en hun gemeente dan gedacht. Als bestuurders inzien dat ze waarde toevoegen op een bepaald thema, bijvoorbeeld armoedebestrijding, dan geeft de meting ook inzicht in welke praktische dingen ze kunnen ondernemen om hun leden nog meer vooruit te helpen en zo hun impact nog groter te maken. Bestuurders ervaren ook dat ze, vanuit de impact die ze maken, veel gerichter en vanuit de inhoud bij potentiële nieuwe sponsors kunnen aankloppen.” Aldus Floyd Krom van Impct Agency.
De meeste sportverenigingen zijn op dit moment hun meting aan het afronden, waarna ervaren onderzoekers de verkregen data beoordelen en verwerken. RVVB verwacht dat in december de eerste sportverenigingen hun eigen impact rapport ontvangen. “Wat was de dataverzameling een leuke manier om je te verdiepen in je eigen vereniging. Interessant! Dat belooft wat voor het uiteindelijke impactrapport!” aldus Daan Wiltink, voorzitter van LIVO.

Nieuwe vorm van clubondersteuning

“Impact meten onder begeleiding van ervaren impactcoaches en vanuit die nieuwe kennis en inzichten verenigingsbeleid en proposities ontwikkelen is de clubondersteuning van de toekomst.” Aldus Daniel Klijn van RVVB.

Het concreet zichtbaar en aantoonbaar maken van de positieve impact die sportverenigingen maken helpt niet alleen verenigingsbestuurders, ook beleidsmakers bij gemeenten en impact managers bij bedrijven worden hiermee geholpen. Als jouw bedrijf graag iets wil doen tegen armoede, kansenongelijkheid, honger, ongezond leven, klimaatverandering etc. dan kunnen sportverenigingen met een impact-rapport aantonen of, hoe en hoeveel positieve impact ze maken en nog meer kunnen maken op deze onderwerpen.

Het impact-rapport geeft namelijk langs zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken inzicht in de impact die een sportvereniging maakt.

Dus ook voor andere, niet sportambtenaren die werken aan gezondheid, beter onderwijs, duurzame steden, verantwoorde consumptie, gendergelijkheid, economische groei etc. is het interessant om te weten wat sportverenigingen bijdragen en nog meer kunnen doen door met de juiste ondersteuning en middelen te investeren in sportverenigingen.

Team Impactmeting bij elkaar tijdens de Nationale Sport Vakbeurs om in gesprek te gaan met de sportvereniging en beleidmakers.

AV Spirit aan het woord

AV Spirit kijkt vooruit: ‘We hopen straks helder aan te tonen welke impact we als vereniging creëren’

Atletiekvereniging AV Spirit vormt al sinds 1972 een vaste waarde in Lelystad. De club telt ruim 330 leden en draait op een 8-laans baan die dagelijks volstroomt met jeugd, recreanten en wedstrijdlopers. Het ledental groeit gestaag licht sinds corona, zegt secretaris Jan Boogaard. De aantrekkingskracht van topsport helpt mee. “De voorbeeldfunctie van Femke Bol stimuleert kinderen. Dat effect voel je direct op de baan.”

Een vereniging die leeft

AV Spirit zet door het jaar heen veel in beweging. De Wintercup vormt daar een goed voorbeeld van. “Eens per maand organiseren we een laagdrempelige wedstrijd. Aan het eind ontvangen alle kinderen een medaille. Kinderen komen daar graag op af. De vraag is steeds: hoe richt je het zo in dat het werkt? Blijkbaar klopt deze aanpak.” Een ander voorbeeld is dat we vorig jaar gestart zijn met een Old-stars training voor leden vanaf 55 jaar. Inmiddels doen daar ongeveer 30 deelnemers aan mee.

De samenwerking met Sportbedrijf Lelystad loopt soepel. “We trekken samen op, denken mee, ondersteunen elkaar met publiciteit. Zo vergroot je de zichtbaarheid van de sport in de hele stad.”

Aansluiting bij de RVVB: blik op het maatschappelijke terrein

De kennismaking met de RVVB zette het bestuur aan tot reflectie. “Het liet ons nadenken over de vraag wat we als vereniging doen op maatschappelijk terrein. Je kijkt dan met een bredere blik naar je rol in de wijk en in de stad.”

Tegelijk schuurt de regeldruk steeds vaker, merkt Jan. “We zijn met vier bestuursleden actief. Net als in veel verenigingen kost een groei aan administratieve verplichtingen tijd: privacy, bankprocedures, eisen waar vrijwilligers zich doorheen moeten werken. Dat schrikt af. Je moet ermee leren omgaan. Minder regels zou veel lucht geven. Het RVVB agendeert dit terecht in Den Haag.”

In gesprek met Jan Boogaard over het impactonderzoek. Wat betekent het voor hun vereniging.

Meerjarenplan als kompas

De vereniging werkt ondertussen aan een meerjarenplan. “We startten met een brede bijeenkomst voor leden en werkten dat verder uit. Daar rolde een top vijf uit. Nu pakken we dat stap voor stap op. Zo ontstaat een duidelijke koers voor de komende jaren.”

De impactmeting: inzicht dat telt

AV Spirit nam deel aan de impactmeting van de RVVB. “Een logische stap,” zegt Jan. “De voorlichtingsbijeenkomst gaf meteen richting. Daarna volgden veel vragen. Gelukkig beschikt de vereniging over een lid dat de cijfers scherp kon verzamelen. Sommige onderdelen vroegen flink nadenken, zoals het inzichtelijk maken van het aantal vrijwilligersuren. Dat opent je ogen. Sommige onderdelen voelden minder relevant, maar alles bij elkaar ontstond een compleet beeld.”

Impact Agency bundelt de gegevens in een clubrapport; in maart volgt het landelijke overzicht. “We zijn zeer nieuwsgierig. Het rapport sluit straks goed aan bij ons meerjarenplan en fungeert als hulpmiddel richting Sportbedrijf en gemeente.”

Verbinding met wijk en stad

De wijk rondom AV Spirit kent uitdagingen. “Er woont een groep sociaal kwetsbare bewoners. De gemeente zet met partners in op het versterken van de wijk. Wij zoeken aansluiting: hoe krijgen we kinderen meer in beweging? Hoe kan de atletiekbaan een ontmoetingsplek zijn? Het impactrapport helpt straks om dat gesprek kracht bij te zetten.”

De timing past goed bij de beleidsontwikkelingen in Lelystad. “De gemeente bracht onlangs een sportnota uit met veel aandacht voor preventie. Het Sportbedrijf timmert flink aan de weg. Met een stevig rapport kunnen we onderbouwen welke bijdrage AV Spirit levert. Dat versterkt de samenwerking.”

Over de impactmeting van de RVVB

Met steun van de Grote Clubactie voert de RVVB een grootschalig onderzoek uit naar de maatschappelijke, sociale en economische impact van sportverenigingen. Meer dan honderd clubs doen mee. Impact Agency past daarbij het wetenschappelijk gevalideerde Social Handprint-model toe.

Elke vereniging ontvangt een duidelijk rapport voor gesprekken met gemeenten, sponsors en leden. De RVVB gebruikt de inzichten om te pleiten voor effectief en toekomstbestendig sportbeleid.

Verbinding met wijk en stad